سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهرآهن

ایچوب

ورق های گلاس چیست؟
«های گلاس»  یک نوع ورق با مغزی ام دی اف (MDF) و با روکشی پلاستیکی از جنس پلکسی گلاس می باشد. معمولا ورق های هایگلاس تنها از یک طرف با پلکسی گلاس پوشیده شده اند و سمت دیگر ورق با لایه های  ارزانتر پوشش داده می شود. این لایه حالتی براق، شفاف، و زیبا به ورق «های گلاس» می دهد و به همین دلیل کاربرد زیادی در ساخت تجهیزات دکوراسیون داخلی از جمله کابینت، کمد، دکور و غیره پیدا کرده است.

ورق های گلاس در سمتی که لایه پلکسی گلاس دارد ضد آب محسوب می شود و بهتر است برای ماندگاری کابینت و دکور، لایه پشت ورق نیز از جنس مرغوبی مانند «ملامینه» پوشش داده شود. ورق «های گلاس» دارای تنوع رنگ و طرح بسیار زیاد است. مدل های بسیار زیبایی با این نوع ورق در کابینت سازی و دکوراسیون اجرا می شود و قیمت نسبتاً مناسبی دارد.
معنی های گلاس
حالت شیشه ای «های گلاس» موجب شده است عموماً تصور شود کلمه «گلاس» از لغت شیشه (Glass) در زبان انگلیسی آمده است در حالی که اصل این واژه، High Gloss به معنای درخشندگی زیاد (براقیت زیاد) می باشد.

پیش از انتخاب جنس «های گلاس» برای کابینت، کمد یا دکوراسیون بهتر است مزایا و معایب، قیمتها و نمونه های آن را به خوبی بشناسید.





نوعی ‌ام‌دی‌اف با روکش نوعی پلاستیک به نام پلکسی گلاس است. پلکسی گلاس همانند شیشه شفاف است. جنس این پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات است که ظاهر شبیه به شیشه دارد اما نسبت به شیشه سبک‌تر و محکم‌تر می‌باشد. اکثر تخته‌های ‌هایگلاس یک رو می‌باشند، که یک سمت آن با لایه محافظ مانند سلفون پوشانده شده و سمت دیگر، ظاهری سفید از جنس ملامین و کاغذ دارد.

 ام‌دی‌اف‌ هایگلاس

هایگلاس نوعی ‌ام‌دی‌اف است با این تفاوت که روکش آن به غیر از ملامینه با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود.
ابعاد مورد استفاده‌ هایگلاس برای کابینت‌کاران 122*280 سانتی‌متر به ضخامت 16 میلی‌متر می‌باشد. در خرید این تخته‌ها باید بسیار دقت داشت تا نوع مرغوب آن را تهیه کرد چراکه اگر روکش UV خوبی نداشته باشند، در هنگام برش شروع به پریدگی لبه‌ها می‌کنند. معمولا نوع مرغوب آن دارای پشت ملامینه سفید است و برای هر برگ بسته بندی مجزا در نظر گرفته می‌شود، تا هنگامی‌که در پالت بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند آسیب نبیند.
هر چه جنس ‌هایگلاس بهتر باشد، ماندگاری کابینت‌ها نیز بیشتر خواهد بود. کیفیت مغزه ‌ام‌دی‌اف، جنس روکش‌هایگلاس، دستگاه پرس و نوع چسب مصرف شده به طور مستقیم بر کیفیت ‌‌ام‌دی‌اف‌ هایگلاس تاثیر دارد.

‌ام‌دی‌اف پلی گلاس
در ‌ام‌دی‌اف‌های پلی گلاس، یک لایه ?? میکرونی از پلی استر بر روی سطح یک طرف ورق ‌ام‌دی‌اف دو رو ملامین پرس شده است و رنگ نهایی صفحه توسط رنگ لایه ملامین که روکشی از پلی استر دارد، تعیین می‌شود و به مرور زمان نیز هیچ تغییر رنگی در ورق‌های ملامین و پلی گلاس ایجاد نمی‌شود.
مقاومت سطح این ورق‌ها در برابر خراش به اندازه‌ای بالاست که به شما اجازه می‌دهد با یک اسفنج سطوح را بدون ایجاد خراش تمیز کنید.





تفاوت پلی گلاس و هایگلاس
براقیت:
در حالت کلی پلی گلاس نسبت به هایگلاس در میزان براقی، و شفافیت، سطح بسیار صیقلی، برتری دارد.

خط و خش:
‌ام‌دی‌اف های هایگلاس احتیاج به مراقبت دارند، حتما باید با دستمال های نرم و نخی و با شوینده های ملایم سطوح هایگلاس را تمیز کرد و اسیدهای آشپزخانه و موادی نظیر سرکه یا الکل مخصوصاً اگر به طور مستقیم بر سطح کار ریخته شوند آسیب محسوسی به سطح کار وارد می کنند، از جمله تغییر رنگ و خط و خش زیاد. که در این صورت هایگلاس پس از مدت کوتاهی جذابیت خود را از دست می‌دهد. اما پلی گلاس نسبت به هایگلاس مقاومت بیشتری در مقابل خط و خش داشته و زمان طولانی‌تری کیفیت و جذابیت خود را حفظ می‌کند.


قیمت پلی گلاس فومنات
ایچوب

دو آبجکت مات و براق:

در ورق‌های پلی گلاس (مانند نیمن آلمان طرح فلش) ما روی یک ورق به طور همزمان حالت مات و براق را در کنار هم داریم اما در ورق‌های هایگلاس چنین زیبایی وجود ندارد.

ضد خط و خش:
وقتی می‎گوییم ‌ام‌دی‌افی ضد خط و خش است، یعنی اگر آن را با اسکاچ (نه سیم) تمیز کنیم آسیب نمی‌بیند. (به غیر از ورق‌های هایگلاس، سایر ورق‌ها ضد خط و خش هستند).

ورق ام دی اف

ورق هایگلاس
ورق پلی گلاس

مقاومت در برابر اسید‌های آشپزخانه:
بعضی از ‌ام‌دی‌اف ها، به غیر از هایگلاس، در مقابل اسیدهای آشپزخانه (مثل وایتکس و اسپری‌های تمیز کننده همه کاره…) مقاومت قابل قبولی دارند .

UV:
رنگ نهایی براق کننده ورق ‌ام‌دی‌اف (به اندازه ی دو میکرون) است بعضی ورق‌های ‌ام‌دی‌اف با رنگ خاص پوشش داده می‌شود که قابلیت براق کنندگی دارد و انجام این کاربه شرایط خاص نیاز دارد. UV، ‌ام‌دی‌اف را مقاوم‌تر می‌کند و مقاومت آن از روکش‌های هایگلاس بیشتر و از روکش‌های پلی گلاس نیز بیشتر است.

ورق ملامینه
ورق فومیزه